Формування предметних та
ключових компетентностей, розвиток певних мисленнєвих навичок під час вивчення
навчального курсу «Інформатика для 5-9 класів»
В основу навчального курсу «Інформатика» для 5–9 класів
покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування
предметних та ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих
навичок. Предметні компетентності формуються завдяки виконанню завдань:
●
знаходити,
подавати, перетворювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати дані,
необхідні для розв’язання життєвих задач;
●
застосовувати
алгоритмічний та системний підходи, створювати та аналізувати інформаційні
моделі для ефективного розв’язання задач, що постають у житті, навчальній та
професійній діяльності;
●
вільно,
відповідально й безпечно використовувати сучасні інформаційні технології та
цифрові пристрої, а також самостійно опановувати нові;
●
створювати
інформаційні продукти, працюючи індивідуально або в команді;
●
критично
оцінювати інформацію та її вплив на людину і суспільство, переваги та ризики
використання ІТ для себе, суспільства й довкілля;
●
усвідомлювати
етичні, суспільні, культурні та правові норми й дотримуватися їх під час роботи
з інформацією та використання інформаційних технологій.
Предметні компетентності. Роль курсу інформатики у формуванні
ключових компетентностей та умінь учнів.
В основу навчального курсу «Інформатика» для 5–9 класів
покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування
предметних та ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих
навичок. Ключові компетентності:
-
Спілкування державною
(і рідною у разі відмінності) мовами , що дасть змогу створювати інформаційні продукти та
грамотно і безпечно комунікувати з використанням сучасних технологій державною
(і рідною у разі відмінності) мовою; висловлюватись та спілкуватися на тему
сучасних інформаційних технологій з використанням відповідної термінології.
-
Спілкування іноземними мовами, щоб використовувати програмні засоби та ресурси з інтерфейсом
іноземними мовами;
використовувати
програмні засоби для перекладу текстів та тлумачення іноземних
слів;оперувати базовою міжнародною ІТ-термінологією, оперувати базовою міжнародною
ІТ-термінологією.
-
Математична компетентність розуміти, використовувати та
створювати математичні моделі об’єктів та процесів для розв’язування задач із
різних предметних галузей засобами інформаційних технологій.
- Основні компетентності у природничих науках і
технологіях застосовувати логічне, алгоритмічне,
структурне та системне мислення для розв’язування життєвих проблемних ситуацій;
планувати та проводити навчальні дослідження та комп’ютерні
експерименти в галузі природничих наук і технологій;
послуговуватися технологічними пристроями.
-
Інформаційно-цифрова компетентність ,
що розкривається у змісті предмета
-
Уміння вчитися впродовж життя організовувати свою діяльність з використанням програмних
засобів для планування та структурування роботи, а також співпраці з членами
соціуму;
самостійно опановувати нові технології та засоби діяльності.
-
Ініціативність і
підприємливість розкривається через наскрізну
змістову лінію
-
Соціальна та громадянська розкривається через наскрізну
змістову лінію.
-
Обізнаність та самовираження у сфері
культури - грамотно і логічно висловлювати свою думку,
аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості
співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії у віртуальному
просторі;
враховувати
художньо-естетичну складову при створенні інформаційних продуктів (сайтів,
малюнків, текстів тощо).
-
Екологічна грамотність і здорове
життя розкривається
через наскрізну змістову лінію
Завдяки розвивальному компоненту курс інформатики
має розвивати в учнів аналітичне, синтетичне, логічне й критичне мислення,
творчі здібності, естетичний смак, толерантність та повагу до чужого
інтелектуального продукту, здатність аналізувати різноманітні процеси та явища
й з’ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв’язки. Хоча розвиток
зазначених здатностей і мисленнєвих навичок не є винятково завданням навчання
інформатики, а відбувається не меншою мірою під час вивчення інших навчальних
предметів, саме в процесі навчання інформатики закладаються основи таких умінь:
●
визначати послідовність дій, які необхідно
виконати для розв’язування певних задач, тобто розробляти алгоритми;
●
подавати
алгоритми в певному формальному вигляді та виконувати їх;
●
використовувати
алгоритмічні структури;
●
застосовувати
алгоритми для опрацювання різнотипних повідомлень;
●
добирати
якомога ефективніший алгоритм розв’язування задачі
(на зазначених уміннях базується алгоритмічне мислення);
●
визначати
параметри об'єктів та їх можливі значення;
●
класифікувати
явища та об'єкти;
●
знаходити
структурні зв'язки між класами об'єктів, класифікувати знайдені зв’язки;
●
подавати
дані в табличному та графічному вигляді, інтерпретувати дані, подані графічно;
●
формулювати
задачі з опрацювання структур даних і формалізувати їх з метою подальшого
автоматизованого розв’язування з використанням ІКТ-засобів
(зазначені вміння є основою
структурного мислення).
*Розподіл годин на вивчення курсу інформатики за
класами. *
Курс «Інформатика» розрахований на 245 годин і вивчається в
межах інваріантної частини навчального плану
Таблиця розподілу
годин на вивчення курсу інформатики за класами
Клас |
Кількість годин на тиждень |
Загальна кількість годин |
5 клас |
1 |
35 |
6 клас |
1 |
35 |
7 клас |
1 |
35 |
8 клас |
2 |
70 |
9 клас |
2 |
70 |
Усього |
245 |
Предметні змістові та
наскрізні змістові лінії предмету «Інформатика для 5-9 класів» *
Курс «Інформатика» вибудовується за такими предметними змістовими лініями:
●
інформація,
інформаційні процеси, системи, технології;
●
комп’ютер
як універсальний пристрій для опрацювання даних;
●
телекомунікаційні
технології;
●
інформаційні
технології створення й опрацювання інформаційних об’єктів;
●
моделювання,
алгоритмізація й програмування.
З метою дотримання принципів науковості і доступності
програмою передбачено послідовне ускладнення навчального матеріалу кожної з
названих вище змістових ліній та умовне виокремлення двох змістових рівнів.
Перший рівень (5–7 класи) – продовження
розпочатого в початковій школі ознайомлення з базовими поняттями курсу. На
цьому рівні не ставиться завдання глибокого та вичерпного вивчення ІКТ, а
зроблено акцент на набутті навичок їх практичного застосування, а також на
розвивальній спрямованості навчання. З метою врахування вікових
особливостей учнів допускається використання навчально-імітаційних програмних
засобів і середовищ, зокрема для підтримки вивчення розділу «Алгоритми і
програми».
Другий рівень (8–9 класи) — повноцінне формування
ключових та предметних ІТ-компетентностей. На цьому рівні, зокрема, має
формуватися понятійний апарат, достатній для набуття вищезазначених
компетентностей. Для цього рекомендується використовувати повнофункціональні, а
не імітаційні, програмні засоби та середовища.
Наскрізні змістові лінії є соціально значущими
надпредметними темами, які допомагають формувати в учнів уявлення про
суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у
різних ситуаціях. Вони є засобом інтеграції ключових і предметних
компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів.
Таблиця Наскрізні змістові лінії в курсі інформатики
Наскрізна лінія |
5–7 класи |
8–9 класи |
Екологічна безпека та сталий
розвиток |
Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору
суспільного розвитку. Знання обов’язків щодо утилізації технологічних
пристроїв та її значення у збереженні довкілля |
Проведення досліджень та розв’язання проектних задач на
тему охорони довкілля з використанням засобів обробки текстової, табличної та
графічної інформації. Уміння оцінювати та опановувати нові технології як
засіб саморозвитку. Створення персонального освітньо-комунікаційного
середовища для навчання протягом життя, саморозвитку та самореалізації себе
як члена соціуму |
Грома- |
Виховання поваги до прав і свобод, зокрема свободи слова й
конфіденційності особистості та даних в Інтернеті. Створення інформаційних
продуктів громадянської та патріотичної тематики. Використання легального
програмного забезпечення та контенту. Виховання відповідального ставлення і
громадянської позиції щодо дотримання норм ліцензування програмного
забезпечення та авторських прав |
Формування здатності вести дискусію та відстоювати свою
позицію щодо актуальних питань функціонування громадянського суспільства,
пов’язаних зі сферою ІТ, наприклад, про рівний доступ та цифрову нерівність,
віртуальний світ, штучний інтелект, ІТ-юриспруденцію, авторське право на
інформаційний продукт, кібербезпеку. Знання й дотримання законів щодо захисту
даних, усвідомлення відповідальності за їх порушення |
Здоров'я і безпека |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи |
Навчання плануванню власного часу, діяльність і відпочинок
з використанням інформаційних технологій. Формування ставлення до проблем та
наслідків комп'ютерної залежності, уміння її уникати та мінімізувати
негативний вплив комп’ютерних технологій на власне здоров’я. Уміння захищати
себе і комп’ютерні пристрої від ІТ-загроз. Навчання методам захисту власних інформаційних продуктів,
наприклад через використання сеансів користувача, надійних паролів тощо |
Підприєм- |
Використання інструментів планування та спільної роботи,
робота в команді. Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв’язання
проблеми та перевіряти результати |
Здатність генерувати та реалізовувати ідеї з використанням
ІТ. Знання основ підприємництва в ІТ-сфері. Розуміння ролі
інтернет-технологій як засобу маркетингу та підприємницької діяльності.
Використання електронних таблиць для фінансових розрахунків |
Немає коментарів:
Дописати коментар