Практичне заняття Зміст курсу інформатики та тенденції його розвитку

Питання для дискусії

 

1. Майбутня шкільна інформатика повинна бути представлена у всіх класах.

 

Сучасна шкільна освіта перетворюється на стратегічну сферу держави й вимагає багатоаспектної модернізації усіх її складників. Вона не може бути відокремленою від  загальносвітових тенденції розвитку освітніх інформаційно-комунікативних технологій і водночас вона є необхідною передумовою для побудови сучасної цивілізованої держави.  Визначальними напрямками в цій ситуації  є формування в учнів як теоретичної бази знань з основ інформатики так і вмінь та навичок використання сучасних комп'ютерно-інформаційних  технологій у своїй діяльності, причому як у професійній так і в побутовій. Тому  шкільному курсу інформатики необхідно відвести чільне місце, адаптувавши його до вікових потреб.  Крім того інформатика є і супутнім предметом, що допомагає вивчати інші предмети. Презентації, тренажери, анімація допомагають краще засвоїти математику, англійську та рідну мови,  предмети природничого циклу, історію, бо проходять яскравими, об’ємними картинками, візуалізуються,  розвивають  пам’ять, просторову уяву, логічне мислення та творчі здібності , спрощують для розуміння явище, подію. Молодшого школяра означений курс  знайомить з основними поняттями інформатики, залучає до практичної діяльності на комп’ютері, формує основи комп’ютерної грамотності,підтримує вивчення основних предметів м(математика, українська мова, англійська мова, природознавство), розвиває пам’ять, просторову уяву, логічне мислення та творчі здібності. Для 5–6 класів  найбільш виправданим бачиться розвиток основ інформаційної культури учнів шляхом впровадження у навчально-виховний процес предметно-орієнтованих інформаційних технологій.   У 7–9 класах йде  вивчення базового курсу інформатики, спрямованого на формування в учнів теоретичної бази знань з основ інформатики та на підготовку користувача персонального комп’ютера.  Для 10–12 класів інформатика  - складова профільного навчання.          Шкільна інформатика має будуватися на врахуванні індивідуальних та вікових  особливостей, інтересів і потреб учнів та має забезпечити якнайповніше розкриття особистості під час її подальшої продуктивної діяльності. Шкільному курсу інформатики необхідно відвести чільне місце для підготовки нового покоління до змін у способах життєдіяльності людської цивілізації, підготовки школярів до  повсякденному життя.  Компютерна грамотність – це як читати, писати, рахувати. Можна не розбиратися у якомусь фізичному чи хімічному явищі чи процесі, але потрібно вміти оплатити комунальні послуги, користуватися онлайнсервісами, електронною поштою,  виходити в онлайн-конференції. Ситуація з корона вірусом ще більше показала необхідність таких знань і вмінь. Інформаційне середовище для сучасних дітей  - це так би мовити їхнє природне середовище , їх стихія. Тому майбутня шкільна інформатика повинна бути представлена у всіх класах.

 


 

2. Використання інформаційних технологій у кожному навчальному предметі стане нормою.

 

Використання інформаційних технологій у кожному навчальному предметі стає нормою. І це вже не припущення, гіпотеза, а аксіома.  Презентації, відеофільми, віртуальні екскурсії,  тренажери, анімація допомагають краще засвоїти математику, англійську та рідну мови,  предмети природничого циклу, історію, та ін., бо проходять яскравими, об’ємними картинками, візуалізуються,  розвивають  пам’ять, просторову уяву, логічне мислення та творчі здібності , спрощують для розуміння явище, подію з будь-якого предмету. Краще один раз побачити і почути, ніж 10 раз прочитати. Один кількахвилинний фільм може замінити кілька сторінок книжки. Використання інформаційних технологій  дає можливість використовувати велику кількість інформації та її вибору. Інформаційні технології дають можливість не лише пасивного споглядання,  а й активної діяльності під час уроків. Учні можуть працювати в квестах, готувати презентації, шукати відповідну інформацію самостійно чи працюючи в групах, тобто отримуючи навики роботи в команді. До того ж можна влаштовувати відеоконференції з цікавими людьми прямо на уроках, коли діти можуть задавати запитання і отримувати відповідь на них. З іншої точки зору, учень може не нести тони макулатури за плечима, бо достатньо буде одного технічного пристрою. Для екології теж плюс, бо не потрібно буде вирубувати стільки лісу, щоб через рік-два викидати  підручники на макулатуру.

 

 

3. Дистанційний доступ до знань буде невід'ємною частиною розвитку школяра як у навчальній, так і позашкільній діяльності.

Одним з пріоритетних напрямів розвитку школяра як у навчальній, так і позашкільній діяльності  є дистанційне навчання. Таку можливість надає інформаційно-освітні технології. В сучасних умовах ( особливо в умовах пандемії) така форма навчання стала необхідністю. Її переваги :

-отримання освіти людьми з обмеженими можливостями та тими, що перебувають за кордоном, для дітей з родин переселенців із зони АТО і Криму , які опинилася в безвиході,  для дітей  діти з віддаленої місцевості, які не мають доступу до якісних освітніх послуг, для учнів, які вже фактично мають професію у спорті чи в мистецтві, ведуть насичене професійне життя і  заробляють ;

- здобувач вищої освіти може навчатися у зручний для нього час, звичному оточення та у відносно автономному темпі;

- гнучкий графік;

- автономію вчителя має бути забезпечено академічною свободою, включаючи свободу вільного вибору форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі, з метою впровадженням авторських методик із використанням технологій дистанційного навчання. Але дистанційна освіта — це не просто коли вчитель дав завдання на місяць, а учень приніс йому списані зошити. Це повноцінна високотехнологічна освіта, коли працює навчальний сайт, розробляючи який,  враховували побажання учнів, його вдосконалюють.

- учні позбавлені традиційних шкільних страхів і більше розкриваються, бо для них створено комфортні умови для здобуття знань.  Це система без булінгу. Ця форма є альтернативою школі для тих, хто розчарувався у традиційній системі освіти і шукає індивідуального темпу навчання.

-дистанційне навчання  передбачає безперервність навчального процесу, з якого дитина не випадає через хворобу чи карантин у школі, а може у будь-який зручний для себе момент зайти на навчальний сайт, попрацювати і наздогнати весь пропущений матеріал;

- різноманітні види дистанційних технологій: - чат-заняття, які проводяться синхронно, коли всі учасники мають одночасний доступ до чату; - веб-заняття, або дистанційні лекції, конференції, семінари, ділові ігри, лабораторні роботи, практикуми та інші форми навчальних занять

-  навчаючись у сучасному прогресивному форматі поєднання офлайн та онлайн, діти здобувають  ІТ-навички, працюють в індивідуальному темпі.

Проте, система дистанційного навчання має і недоліки:

-  для успішної корекції навчання та адекватного оцінювання важливо мати безпосередній контакт із здобувачем;

- крім того, неможливо точно перевірити, чи саме та людина працює, виконує завдання чи це робить хтось інший;

- не у всіх населених пунктах є можливість доступу до мережі Інтернету; -

- при тривалому дистанційному навчанні учень перестає правильно формулювати свої думки, висловлюватись та проводити дискусійне обговорення;

- така форма навчання потребує свідомого і мотивованого підходу до отримання освіти. Можливість навчатися у зручний час може перетворитися на не систематичне навчання;

- дистанційна форма потребує особливої самоорганізованості та вміння розрахувати свій час. За умови дистанційного навчання активна роль вчителя не зменшується, оскільки він має визначити рівень знань здобувача, та прийняти рішення щодо коригування програми навчання з тим, щоб домогтися найкращого засвоєння пройденого матеріалу. За потреби учень може отримати консультативну допомогу вчителя. Зростає також роль батьків і їх вміння використовувати інформаційні технології;

- велике навантаження на зір у зв’язку з необхідністю тривалий час перебувати за комп’ютером. Тому, застосовуючи дистанційну форму навчання потрібно урізноманітнювати її види;

- живе спілкування не можна стовідсотково замінити віртуальним світом;

- не всі знання можна отримати дистанційно.

Можна ще чимало говорити про переваги та недоліки цієї форми навчання, але фактом є те , що на законодавчому рівні вона дозволена в Україні, особливо у форс – мажорних ситуаціях, як-от в умовах пандемії Найближчим часом, очевидно, дистанційний доступ до знань буде невід'ємною частиною розвитку школяра як у навчальній, так і позашкільній діяльності і альтернативною частиною навчально-виховного процесу, тим більше, що інформаційні передумови дають змогу її розвиватися.

 

4. Шкільний курс інформатики має бути пропедевтичним щодо підтримки предметного використання інформаційних технологій.

 

Відповідно до Державного стандарту початкової загальної середньої освіти, метою є ознайомлення школярів з основами комп'ютерної грамотності, формування в учнів первинних навичок комп'ютерної грамотності.

Основними завданнями пропедевтичного курсу інформатики є:

- зацікавити,  сформувати уявлення і початкові знання;

- створення умов для пропедевтики базових понять інформатики: повідомлення, знак, кодування, алгоритм, комп'ютер, основні пристрої комп'ютера, комп'ютерна програма;

- вироблення елементарних навичок роботи з комп'ютерами: вмикати і вимикати комп'ютер, викликати зміст диску, запускати програму, користуватися прикладними та навчальними програмами;

- вміння дотримуватися техніки безпеки при роботі з ПЕОМ;

- розвиток алгоритмічного мислення учнів;

- забезпечення розвитку творчого мислення школярів та реалізація основних виховних завдань, які стоять перед початковою школою;

- сприяння формуванню навчальних умінь та навичок з основних учбових дисциплін початкової школи.

Пропедевтика основних понять інформатики здій­снюється на інтуїтивно-практичному рівні протягом всіх років навчання в початковій школі.

Пропедевтичний курс інформатики передбачає кілька напрямків навчальної та розвивальної діяльності учнів [78].

Перший – пізнавальний – призначений для засвоєння учнями загальних відомостей про призначення комп’ютера та його складових, можливості його використання в різних галузях людської діяльності.

В ході реалізації цього напрямку здійснюється пропедевтика понять "інформація", "код", "кодування", "модель". Учні ознайомлюються з властивостями повідомлень, з інформаційними процесами, які відбуваються в оточуючому світі та в комп’ютері, з видами та властивостями моделей. Формування вміння моделювати ґрунтується на завданнях різного рівня від предметних до знаково-символьних.

Другий – прикладний – передбачає формування таких навичок роботи з комп’ютером:

- дотримання правил безпечної роботи за комп’ютером;

- правильний початок і завершення роботи з комп’ютером;

- введення даних та команд за допомогою миші і клавіатури;

- вміння запускати програму на виконання;

- виконання операцій над об’єктами операційної системи;

- створювати елементарні малюнки за допомогою графічного редактора;

- вводити, редагувати та виконувати елементарне форматування тексту;

- складати простіші мелодії в середовищі музичного редактора;

- здійснювати пошук відомостей в Інтернеті та інших.

Третій – алгоритмічний – передбачає ознайомлення учнів з поняттям алгоритму, з його основними структурами та способами запису, а також формування умінь складати, записувати, аналізувати і використовувати алгоритми у своїй практичній та навчальній діяльності. Учень повинен вміти складати алгоритми для певних виконавців.

Четвертий – розвиваючий – спрямований на розвиток творчих здібностей та логічного мислення школярів. Розвиток дослідницьких навичок, пізнавальної са­мостійності, кмітливості, творчих здібностей учнів забезпечується виконанням відповідної системи завдань з пакетів комп'ютерної підтримки.

П’ятий – це підтримка, корекція i пропедевтика знань, умінь i навичок з основних предметів. Основним принципом вивчення інформатики у 1— 4 класах є положення про те, що початки комп'ютерної грамотності учнів, їх комп'ютерна інтуїція розвиваються здебільшого шляхом виконання навчальних програм з математики, мов, трудового навчання, природознавства та ін. Інтеграція з усіма предметами початкової школи вводиться не тільки шляхом розгляду завдань з певного предмету, а головним чином, через наповнення предметним змістом завдань по введенню тексту, по складанню алгоритмів, розвиваючих завдань, завдань при роботі з навчальним програмним забезпеченням.

Шкільний курс в цілому є пропедевтичний, бо він здебільшого носить ознайомчий характер і покликаний надати практичні навички користування інформаційними технологіями. Молодшого школяра означений курс  знайомить з основними поняттями інформатики, залучає до практичної діяльності на комп’ютері, формує основи комп’ютерної грамотності,підтримує вивчення основних предметів м(математика, українська мова, англійська мова, природознавство), розвиває пам’ять, просторову уяву, логічне мислення та творчі здібності. Для 5–6 класів  найбільш виправданим бачиться розвиток основ інформаційної культури учнів шляхом впровадження у навчально-виховний процес предметно-орієнтованих інформаційних технологій.   У 7–9 класах йде  вивчення базового курсу інформатики, спрямованого на формування в учнів теоретичної бази знань з основ інформатики та на підготовку користувача персонального комп’ютера.  Для 10–12 класів інформатика  - складова профільного навчання.         Шкільна інформатика має будуватися на врахуванні індивідуальних та вікових  особливостей, інтересів і потреб учнів та має забезпечити якнайповніше розкриття особистості під час її подальшої продуктивної діяльності. Шкільному курсу інформатики необхідно відвести чільне місце для підготовки нового покоління до змін у способах життєдіяльності людської цивілізації, підготовки школярів до  повсякденному життя. Шкільний курс інформатики має бути пропедевтичним щодо підтримки предметного використання інформа ційних технологій.

5. Акцент у діяльності вчителя повинен зміщуватися в бік конструювання індивідуальних траєкторій навчання учнів.

 

Індивідуальна освітня траєкторія - це персональний шлях реалізації особистісного потенціалу кожного учня в освіті. Під особистісним потенціалом учня тут мається на увазі сукупність його здібностей - діяльнісних, пізнавальних, творчих, комунікативних та інших. Процес виявлення, реалізації та розвитку даних здібностей учнів відбувається в ході освітнього руху учнів індивідуальними траєкторіями.Тобто мова йде про особисто орієнтоване навчання, яке враховує здібності кожного учня. Хтось може вивчати інформатику  в рамках програми, а хтось хоче вивчати додатково.Оскільки в основі шкільного курсу інформатики перебував і завжди буде перебувати школяр, то акцент у діяльності вчителя повинен зміщувати' ся в бік конструювання індивідуальних траєкторій на' вчання учнів. Найбільш успішно вирішує цю проблему той педагог, який знає й володіє набором різних змістів, форм і технологій освіти, тобто спирається на концепцію, що допускає всередині себе різноманіття освітніх траєкторій учнів. Від такого вчителя потрібне безперервне переосмислення своїх дій і позицій, для нього стає звичною ситуація освітньої невизначеності.Організація навчання за індивідуальною траєкторією вимагає особливої методики й технології. Вирішувати цю задачу в сучасній дидактиці пропонується зазвичай двома способами, кожний з яких іменують індивідуальним підходом.Перший спосіб - диференціація навчання, відповідно до якої до кожного учня пропонується підходити індивідуально, диференціюючи досліджуваний ним матеріал за ступенем складності, спрямованості , віковими особливостями чи іншими параметрами. Другий спосіб припускає, що власний шлях освіти вибудовується для кожного учня стосовно до кожної досліджуваної ним освітньої сфери. Інакше кажучи, кожному учню дається можливість створення власної освітньої траєкторії освоєння всіх навчальних дисциплін. Зі сказаного випливає, що якщо ми виділимо конкретні особистісні здібності учнів як орієнтири для ведення ними освітньої діяльності з кожного навчального предмета, то шлях освоєння цих предметів буде визначатись не стільки логікою даних предметів, скільки сукупністю особистісних здібностей кожного учня.  Якщо одному учневі достатньо поверхового повідомлення про програмування чи фотошоп, то в  іншого виникає потреба вивчати їх досконало, поглиблено. Оскільки в основі шкільного курсу інформатики перебував і завжди буде перебувати школяр, такий підхід дозволяє виявити потребу суспільства в компетенціях випускника школи. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у кожному навчальному предметі стає нормою. Акцент у діяльності вчителя зміщується в бік конструювання індивідуальних траєкторій навчання учнів.

 

6. Кожен учитель зобов'язаний мати необхідні компетенції в галузі предметного використання інформаційних технологій.

Немає такого шкільного предмету в якому не можна було б використовувати інформаційні технології. Проведення  уроку  з  використанням інформаційних технологій  дозволяє  йому перекласти  частину  своєї  роботи  на комп’ютер, що  робить  процес  навчання  більш  цікавим  й інтенсивним.  Зауважимо,  що  комп’ютер  не заміняє вчителя, а тільки доповнює його. Підбір навчальних  комп’ютерних  ігор  залежить насамперед від поточного навчального матеріалу й  рівня  підготовки  учнів та вчителів.   Наявність  різних програмно-педагогічних  розробок  надає  повну волю  творчо  працюючому вчителеві  й  дозволяє використати  його  з  різними  навчальними програмами й методичними посібниками. Комп’ютер  природно  вписується  в  життя школи  і  є  ще  одним  ефективним  технічним засобом,  за  допомогою  якого  можна  значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає  в  дітей  емоційний  підйом,  навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером, а невдалий хід гри внаслідок пробілів у знаннях спонукує частину з них звертатися за допомогою до вчителя або самостійно отримувати знання у процесі гри. З іншого  боку, цей метод навчання дуже  привабливий  і  для  вчителів:  допомагає  їм краще  оцінити  здібності  й  знання  дитини, зрозуміти його, шукати нові, нетрадиційні форми й методи навчання. Це велика область для прояву творчих  здібностей  для  багатьох:  учителів, методистів,  психологів,  усіх,  хто  хоче  й  уміє працювати, може зрозуміти сучасних дітей, їхні потреби й інтереси, хто їх любить і віддає їм се  в учня формується позитивна  мотивація  засвоєння  знань  та асоціативне  мислення,  розвиває  математичні, конструкторські та комбінаторні здібності. Комп’ютер  дає  можливість  сильним  учням ознайомитися  з  новим матеріалом  самостійно, виконати завдання підвищеної складності, учням з нижчим рівнем підготовки або інтелектуальної діяльності  засвоювати  навчальний  матеріал, працюючи в індивідуальному  темпі,  учням,  які пропустили  декілька  уроків    можливість ліквідувати прогалини. Праця, витрачена на управління пізнавальною діяльністю за допомогою засобів ІКТ виправдовує себе у всіх відносинах: - підвищує якість знань; - просуває дитину в  загальному розвитку; - допомагає подолати труднощі; - вносить радість у життя дитини; - дозволяє вести навчання в зоні найближчого розвитку; -  створює  сприятливі  умови  для  кращого взаєморозуміння вчителя і учнів та їх співпраці в навчальному процесі.  Інформаційні технології на уроках  не просте випробування і для вчителя.  Воно  вимагає  певного  рівня  обізнаності педагога  в  можливостях  комп’ютера.  Активна індивідуальна робота учнів вимагає від педагога значної  уваги  і  організованості  з  контролю  за результатами  такої  діяльності  та  відповідної організації  навчального  процесу.  Урок  з використанням комп’ютерів не є полегшеним для вчителя,  скоріше  навпаки,  але  надзвичайно важливо, що  ефективність  такого  уроку  значно перевищує звичайний  Вчитель працює над тим, щоб навчальний матеріал був  засвоєний кожним  учнем у повному обсязі. У більшості випадків вчитель при організації уроку  орієнтується на середній рівень підготовки школярів. В результаті цього більшість учнів активно працює па уроці, але учні, які мають більш високий, або нижчий рівень, або пропустили декілька уроків часто виключені з роботи. При підготовці до уроків учитель використовує електронні ресурси навчального призначення:

- мультимедійні курси;

- презентації до уроків;

 

- логічні ігри;

- тестові оболонки;

- ресурси Інтернет;

- електронні енциклопедії.

Можна визначити  такі  основні  чинники,  які потребують  обов’язкового  врахування  під  час планування уроків із використанням  ІКТ . При  плануванні  уроків  з використанням  ІКТ треба враховувати:

- наявний набір комп’ютерного та мультимедійного обладнання,

- наявність програмно-методичного комплексу до підручника, що відповідає діючій програмі,

- наявність програм-тренажерів для відпрацювання практичних умінь та навичок, - готовність  учнів до сприйняття матеріалу з використанням комп’ютера;

- можливості учителя й учня використовувати комп’ютерні технології поза класом.

Приклади  використання  презентацій  на уроках: -  Пояснення  нової  теми,  супроводжуване презентацією.

- Робота з усними вправами.

- Використання  презентації  при  повторенні пройденого матеріалу.

-  Взаємоперевірка  самостійних  робіт  за допомогою відповідей на слайді.

- Проведення тестів.

- Проведення фізкультхвилинок.

- Залучення казкових героїв.

-  Демонстрація  портретів  відомих  людей  і розповідь про їхні досягнення

- Позакласна робота

Основні  гігієнічні  принципи безпечного  для здоров’я застосування комп’ютерної техніки під час навчання школярів:

-  гігієнічна  доцільність  розміщення  та створення  відповідних  оптимальних  умов  у приміщеннях кабінетів комп’ютерної техніки;

- обладнання кабінету спеціальними меблями, призначеними  для  комп’ютерної  техніки відповідно вікових особливостей користувачів;

-  гігієнічне  нормування  всіх  чинників,  що виникають при роботі комп’ютерної техніки і можуть змінювати внутрішнє навчальне середовище;

- нормування тривалості безперервної роботи учнів на персональних комп’ютерах залежно від віку і вихідного стану здоров’я дітей;

-  психо-гігієнічна  експертиза  навчальних комп’ютерних програм;

-  виховання  дітей  у  напрямку  засвоєння гігієнічної культури користування комп’ютерною технікою . Практика  доводить,  що  при  активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти, легше  формуються  компетенції  в  області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати,  висловлювати  свої  думки  на папері  і  усно,  логічно  міркувати,  слухати  і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення. Так, вже у  початковій  ланці  вони  допомагають  дитині побачити  своїми  очима  незвичайний  і різноманітний  світ  рослин і  тварин,  наповнити клас  звуками  лісу,  дзюрчанням  струмка,  що дозволяє  перенестися  в  лоно  природи.  Якщо учень  побачить  рух  Землі  навколо  Сонця,  рух Сонячної  системи,  то  йому  буде  легше  уявити принципи роботи об’єктів. Також  застосування  нових  інформаційних технологій у традиційному початковому навчанні дозволяє  диференціювати  процес  навчання молодших  школярів  з  урахуванням  їх індивідуальних  особливостей,  дає  можливість творчо  працює  вчителю  розширити  спектр способів  пред’явлення  навчальної  інформації, дозволяє  здійснювати  гнучке  управління навчальним  процесом,  є  соціально  значущим  і актуальним. Демонстраційний  матеріал,  досліди,  ігрові завдання, тести, поміщені на дисках, допомагають урізноманітнити  під  час  уроків  види  діяльності дітей,  перевірити  суму  отриманих  знань,  дає можливість  дитині  самостійно  працювати  на комп’ютері Висновки. Спостереження показали, що уроки із  застосуванням  інформаційних  технологій викликають  великий  інтерес  в  учнів,  яка виражається  у  зростанні  кількості  питань,  що задаються дітьми, а так само в пошуку відповідей на складні запитання. Зростає кількість учнів, які готують  самостійно  додаткову  інформацію  до уроку. Дані  уроки  також сприяють формуванню комп’ютерної грамотності. Підготовка  до  уроків  з  використанням інформаційних технологій вимагає більшого часу, ніж  звичайний  урок,  але  це  не  можна  назвати недоліком, так як дані уроки значно ефективніше звичайних. Як показує практика, з усіх існуючих технічних засобів навчання комп’ютер найбільш повно  задовольняє  дидактичним  вимогам, оскільки  володіє  цілим  рядом  додаткових можливостей,  що  дозволяють  управляти процесом навчання, максимально адаптувати його до індивідуальних особливостей учнів.

7. Система освіти повинна забезпечити безперервне відновлення компетенцій учителів в інформаційній сфері як мінімум один раз на два роки.

Інформаційне суспільство вимагає від вчителя  в свою чергу формування інформаційної компетентності. Тому перед педагогами стоїть завдання йти в ногу з часом і формувати  відповідні вміння і навички Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.

Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.

Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час. Адже вчителю у його прагненні зацікавити, сконцентрувати увагу учнів на вивчення свого предмету доводиться конкурувати з чудово організованим світом мас-медіа. У сучасних умовах засоби ІКТ виступають основним важелем при формуванні інформаційної компетентності вчителя. Формування інформаційної компетентності засобами ІКТ дозволяє використовувати в своїй трудовій діяльності знання, уміння і навички в напрямку інформаційних і комунікаційних технологій, що є критерієм професійної придатності вчителя початкових класів для підвищення якості освіти. Комп'ютер може бути потужним дидактичним засобом, використання якого залучає дітей до активної праці, підвищує їхній інтерес до навчання, сприяє кращому засвоєнню матеріалу і підвищує ефективність навчання. Мова іде не про вивчення окремого, ізольованого від інших предметів курсу інформатики, а в інтеграції різних уроків з елементами, які складають комп'ютерну грамотність учнів та їхню інформаційну культуру.

. У сучасних соціально-економічних умовах зросли вимоги, щодо підготовки майбутніх кваліфікованих фахівців освітньої галузі. Нині одним із основних завдань вищої педагогічної школи є підготовка компетентного, конкурентноздатного на ринку праці фахівця для роботи в умовах інформаційної системи освіти, здатного самостійно і творчо вирішувати професійні завдання.

Формування інформаційної компетентності (ІК) вчителя початкових класів розглядається, сьогодні, як невід’ємна складова реформи системи вищої педагогічної освіти в цілому. Основна мета якої передбачає підготовку освіченого фахівця відповідно до вимог інформаційного суспільства, формування необхідних знань, умінь і навичок та формування компонентів інформаційної культури.

У зв'язку з цим гостро постає проблема підготовки інформаційно компетентних педагогів засобами інформаційно-комунікаційних технологій, формування яких йде впродовж усього навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах.

Інформаційно-освічений вчитель здатний знайти відповідну інформацію з різних джерел. Така особа має бути також наділена необхідною здатністю якісної та кількісної оцінки і самооцінки інформації з тим, щоб виявити спірні питання закладені в інформації. Інформаційно-освічений вчитель може використати та застосувати інформацію відповідно в багатьох фахових ситуаціях. Такі ситуації, потенційно призводять до прийняття нешаблонних рішень, розв’язку творчих завдань, тобто призводить до розвитку нових знань. Таким чином, відбувається процес навчання на основі приведення в дію інформаційної компетентності.

В епоху інформатизації суспільства, кожен педагог повинен чітко усвідомити, що комп’ютер та периферійне обладнання є основними інструментами в його професійній діяльності, які здатні полегшити розв’язок цілого ряду професійних завдань. Адже, сьогодні кваліфікований фахівець повинен вміти серед широкого кола програмних засобів відшукати такий програмний засіб, який досить швидко та ефективно допоможе отримати потрібний результат. Тому в процесі навчання викладач повинен формувати у дітей вміння здійснювати правильно постановку задачі, прогнозувати і передбачати її результати; свідомо і творчо вибирати оптимальні способи її розв’язання з урахуванням наслідків; оволодівати новітніми технологіями. Зазначимо, що компетентність є широковживаним і дослідженим поняттям в зарубіжних країнах, проте однозначності щодо визначення не існує. На думку експертів дослідної програми в галузі освіти "DECECO" (США та Канада), компетентність – це здатність людини успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби. Європейські міжнародні експерти поняття "компетентність" визначають, як спроможність кваліфіковано виконувати роботу.

Інформаційна компетентність вчителя початкових класів, яка проявляється в умінні творчо мислити і передбачає наявність аналітичних, прогностичних умінь в засвоєнні та застосування інформації в педагогічній діяльності. Крім того, ІК є складовою частиною інформаційної культури вчителя, виконує інтеграційні функції, служить сполучною ланкою загально педагогічних і спеціальних знань і умінь. Слід зазначити, що в сучасному тлумаченні терміну "інформаційна компетентність" найчастіше має на увазі використання комп'ютерних інформаційних технологій, а точніше визначення слід трактувати як "комп'ютерна інформаційна компетентність". Інформаційна компетентність вчителя формується на етапах вивчення комп'ютера, вживання інформаційних технологій як засіб навчання в процесі професійної діяльності і розглядається як одна з граней професійної зрілості. Аналіз педагогічної діяльності вчителя дозволяє виділити наступні рівні формування інформаційної компетентності:

·                     рівень споживача інформації;

·                     рівень користувача комп'ютером;

·                     рівень логічного функціонування і знання характеристик устаткування;

·                     рівень наочно-специфічних завдань на основі творчого підходу.

Основними елементами процесу формування ІК є:

·                     уміння застосовувати інформаційні технології для демонстрації друкованих графічних документів;

·                     уміння використовувати інформаційні технології для демонстрації аудио- і відеоматеріалів на уроці;

·                     уміння створювати презентації;

·                     уміння систематизувати і обробляти дані за допомогою таблиць, технологічних карт;

·                     уміння будувати порівняльні таблиці і виявляти закономірності за допомогою комп'ютера;

·                     уміння застосовувати інформаційні технології для моделювання процесів і об'єктів, виконання креслень і ескізів;

·                     уміння використовувати комп'ютерне тестування;

·                     уміння використовувати мережу Інтернет для вирішення педагогічних питань, збору інформації, участі в телеконференціях, доступу до наукових, педагогічних, методичних даних.

Інформаційна компетентність вчителя передбачає широке використання комп'ютерної техніки, електронних варіантів навчальних матеріалів, навчальних програм, педагогічних технологій творчого характеру. Вчитель повинен володіти необхідною підготовкою для конкретної диференціації можливостей учнів залежно від індивідуальних особливостей, мотивації, вікових і психологічних особливостей.

ІК – одна з основних компетентностей сучасного педагога, що має об'єктивну і суб'єктивну сторони. Об'єктивна сторона виражається у вимогах, які суспільство пред'являє до професійної діяльності педагога. Суб'єктивна сторона ІК визначається індивідуальністю вчителя, його професійною діяльністю, особливостями мотивації у вдосконаленні і розвитку педагогічної майстерності.

Формування ІК вчителя передбачає:

·                     освоєння ними знань і умінь в області інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій;

·                     розвиток комунікативних здібностей вчителя;

·                     уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, аналізувати інформацію, здійснювати рефлексію своєї діяльності і її результатів.

У складі ІК вчителя можна виділити чотири складові:

·                     мотиваційну – наявність мотиву досягнення мети, готовність і інтерес до роботи, постановка і усвідомлення цілей інформаційної діяльності;

·                     когнітивну – наявність знань, умінь і здатності застосовувати їх в професійній діяльності, аналізувати, класифікувати і систематизувати програмні засоби;

·                     суб’єктно-діяльнісну – демонструє ефективність і продуктивність інформаційної діяльності, вживання інформаційних технологій на практиці;

·                     рефлексивну – забезпечує готовність до пошуку вирішення виникаючих проблем, їх творчого перетворення на основі аналізу своєї професійної діяльності.

У сучасних умовах засоби ІКТ виступають основним важелем при формуванні інформаційної компетентності вчителя. Формування інформаційної компетентності засобами ІКТ дозволяє використовувати в своїй трудовій діяльності знання, уміння і навички в напрямку інформаційних і комунікаційних технологій, що є критерієм професійної придатності вчителя початкових класів для підвищення якості освіти.

Системне, цілісне уявлення про інформаційну компетентність, виділення її структури, обґрунтування критеріїв, функцій і рівнів її сформованості, дозволяє цілеспрямовано і ефективно організувати навчальний процес в рамках освітньої діяльності, підвищити рівень професійних знань, приймати ефективні рішення в навчальній діяльності.

Вчителі повинні знати:

·                     правила проведення занять з використанням комп'ютерної техніки;

·                     правила користування електронними педагогічними програмними засобами;

·                     правила використання комунікаційних технологій;

·                     основні форми організації навчального процесу навчання з використанням ІКТ;

·                     правила користування контролюючими програмами для перевірки знань;

·                     правила створення тестів;

·                     правила використання інформаційних технологій при проведенні навчальних занять;

·                     правила створення та демонстрації презентацій;

·                     правила створення публікацій та веб-сторінок;

·                     правила користування навчально-розвиваючими програмами.

Компетенція вчителя, відповідно підходу на основі поглиблення знань, включає здатність умілої роботи з інформацією, вибудовувати послідовність вирішення проблеми, використовувати програмне забезпечення, що допускає розширення, і прикладні методи, специфічні для даної дисципліни, поєднуючи їх з методикою викладання, заснованою на індивідуальній роботі з учнями. Застосовуються і колективні методи роботи у формі проектів, сприяючи глибшому розумінню учнів ключових понять і їх використання при вирішенні складних проблем реального миру. При роботі в рамках спільних проектів вчитель використовуватиме мережні ресурси, що допомагають учням співробітничати, отримувати інформацію, встановлювати контакти з фахівцями з інших установ для проведення аналізу і пошуку вирішень вибраних проблем.

Вчителі повинні також використовувати ІКТ для складання і моніторингу індивідуальної і колективної роботи учнів над виконанням запланованої роботи. Вони підтримуватимуть контакти з фахівцями і іншими вчителями, використовуючи мережні ресурси для доступу до інформації, контактів з колегами й іншими фахівцями, підвищуючи при цьому свій професійний рівень.

Оскільки світ інформації це постійні зміни, то і знання вчителя мають оновлюватися постійно, а система освіти повинна забезпечити безперервне відновлення компетенцій учителів в інформаційній сфері як мінімум один раз на два роки.

 

8. Система освіти зобов'язана мати власні освітні ресурси, представлені дистанційним чином, для підтримки освітньої діяльності шкіл й учнів.

 

Мережа Інтернет відкриває широкі можливості використання освітніх інтернет-ресурсів для підтримки освітньої діяльності шкіл і учнів.  А саме : мультимедійні презентації, електронні підручники, онлайн спілкування, віртуальні лабораторії та екскурсії, тематичні проекти, ігри, олімпіади, інтерактивні вправи, веб-квести. Вони є в різних форматах: текстовому, графічному, архівному, аудіо, відео форматах. Потужність і значущість використання освітніх ресурсів надає необмежені можливості, сприяє навчанню. Вони є світового масштабу,  українські, предметні, а є навчально-методичні, навчальні, допоміжні, контролюючі.  Їх перераховувати всі не можливо, а тому зупинюся на  найпоширеніших.

Офіційні Інтернет-ресурси

Міністерство освіти і науки України

http://mon.gov.ua/

Національна академія педагогічних наук України

http://naps.gov.ua/

Інститут модернізації змісту освіти

http://www.imzo.gov.ua

Український центр оцінювання якості освіти

testportal.gov.ua

Законодавство України

rada.gov.ua

Педагогічна преса

http://pedpresa.ua/

Урядовий кур'єр

http://ukurier.gov.ua/

Комітет з питань освіти і науки Верховної Ради України

http://kno.rada.gov.ua/komosviti/control/uk/index

 

 

Інформатика:

Форум інформатиків України

http://informatic.org.ua/

Інформатика для всіх

http://allinf.at.ua/

Уроки інформатики

http://uchinfo.com.ua/

Фізмат Вікіпедія

https://wiki.fizmat.tnpu.edu.ua/

Вивчаємо інформатику

teach-inf.at.ua/

Можуть бути цікавими наступні ресурси:

 

https://personal.onlyoffice.com

Онлайн офис.

https://disted.edu.vn.ua

Система дистанційної підтримки навчання у школах, ліцеях та гімназіях України!

http://online-timer.ru
https://onlinetimer.ru
Онлайн-таймери.

https://lib.imzo.gov.ua

Електронна бібліотека Інституту модернізації змісту освіти.

https://www.thinglink.com
Сервіс для створення інтерактивних малюнків.

https://www.schoollife.org.ua

Шкільне життя.

https://graspablemath.com

Вивчаємо та досліджуємо алгебру онлайн.

https://webdemo.myscript.com

Розпізнавання математичних виразів, малюнків, рукописного тексту.

http://cat.prhlt.upv.es/mer

Розпізнавання математичних виразів.

https://www.edmodo.com

Навчайте краще. Вивчайте більше.Мільйони вчителів використовують Edmodo, щоб працювати з учнями, спілкуватися з іншими вчителями і залучати батьків.

https://www.mathcha.io

Математичний онлайн-редактор.

http://ukrlit.org/transliteratsiia

Автоматична система транслітерації українського алфавіту латиницею відповідає чинному державному стандарту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2010 р. N 55 «Про впорядкування транслітерації українського алфавіту латиницею».

https://crello.com
Графічний онлайн-редактор. Безкоштовний інструмент для графічного дизайну.

http://journals.sagepub.com

Пошук світових наукових журналів.

http://pythontutor.ru

Безкоштовний курс з програмування з нуля. Працює прямо в браузері.

https://spm.sirkadirov.com

Автоматизована система перевірки рішень задач з програмування.

http://prosvita.tilda.ws

Безкоштовні онлайн-тренінги для освітян.

http://marinakurvits.com

Майстерня Марини Курвітс.

https://www.iloveimg.com/ru
Веб-додаток для роботи з ЗОБРАЖЕННЯМИ.

https://besmart.eduget.com

Інноваційний освітній проект з онлайн-навчання.

https://www.admincher.gov.ua

Дистанційне навчання інформатики.

https://www.liqpay.ua

LIQPAY, НАЙПРОСТІШІ ПЛАТЕЖІ ДЛЯ ВАШОГО САЙТУ АБО ДОДАТКУ!

https://gofunded.org

"Шкільні проекти".

http://www.osvitaua.com

Видавництво педагогічної преси та літератури "Шкільний світ".

http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua
Журнал "Фізико-математична освіта".

https://www.gopollock.com/uk

Go Pollock це помічник вчителя, що збагачує Ваш урок миттєвою візуалізацією рівня розуміння та прогресу усього класу в живому часі.

http://www.nbuviap.gov.ua/bpnu/index.php?page_sites=kolectivy
Бібліометрика української науки. Рейтинг наукових колективів.

http://www.m-translate.com.ua

Національний online перекладач.

https://e-schools.info

Е-schools - електронний освітній проект.

https://ivanovalyuda.blogspot.com

Персональний блог учителя математики та інформатики Іванової Л. В.

https://mromantika1.wixsite.com/mysite

"ЛОГОПЕД і Я" - персональний український сайт сучасного логопеда Капліної Марини.

Сайт-помічник для турботливих батьків, практикуючих логопедів та творчих педагогів!

https://odnogrupniki.com.ua

Українська соціальна мережа "Одногрупники".

http://ac-cent.com/ua

Універсальний освітній простір (зокрема Web-бібліотека).

http://www.math.ippo.kubg.edu.ua

У світі математики.

http://www.lector.pro

Лекторій.

https://www.ed-era.com
EdEra — освітній проєкт з соціальною місією: зробити освіту якісною та доступною.
http://lib.ues.by
WEB-бібліотека містить добірку матеріалів із відкритих джерел у вільному доступі та автентичні авторські розробки з оплатою за користування. Унікальність WEB-бібліотеки полягає в можливості для всіх викладачів безкоштовно публікувати власні напрацювання та отримувати плату за їх використання. http://labprice.ua
Український науковий портал.

http://www.videosoftdev.com/ru
Безкоштовний відео редактор (рекомендую).

https://pruffme.com

Сервіс для проведення вебінарів (платний).

https://www.photopea.com

ОНЛАЙН РЕДАКТОР ФАЙЛІВ PSD - PHOTOSHOP ONLINE.

https://it-tehnik.ru

Всі секрети комп'ютера для новачка та професіонала.

https://www.blablacar.com.ua
Подорожуйте із задоволенням. Спільні поїздки у приємній компанії.

http://fex.net
FEX.NET повинен стати новим етапом у розвитку сервісів зберігання інформації, і це буде український ресурс. Він стане повністю захищеним і абсолютно безпечним. http://en.linoit.com
Універсальний онлайн сервіс LInoit зручний для роботи з нотатками, стікерами, фото, відео, організованими в один віртуальний стіл.

http://www.library.ukma.edu.ua
Оформлення списків літератури.

https://igov.org.ua

Портал державних послуг.

https://padlet.com

Padlet: цифрова стіна з вашими документами і мультимедійними файлами.
https://coggle.it
Сервіс для створення карт знань.

http://radio.garden

Радіо-парк (карта, глобус).

http://kinomova.com
Назар і Наталія Бартосік створили сервіс "КіноМова", який покликаний навчити спілкуватися англійською мовою за допомогою кінокласики.

http://www.ispring.ru

Программы для дистанционного обучения. (До складу входять: програма для швидкого запису відео
з екрану з вбудованим редактором, безкоштовний конвертер PowerPoint
у Flash і HTML5, створення електронних курсів, тестів, відеолекцій, діалогових тренажерів тощо.)

http://4book.org

Підручники, розв'язники, ...
https://getkahoot.com

Сервіс для створення тестів, вікторин ...

http://www.slideboom.com

Ви можете додати ваші особисті презентації PowerPoint і ділитися ними з усіма безкоштовно.

http://www.slideshare.net
Поділіться тим, що ви знаєте і любите за допомогою презентацій, інфографіки, ...
http://www.eduneo.ru
Майбутнє вищої освіти і освіти для дорослих: актуальні методики викладання, нові технології і тренди, практичний педагогічний досвід.
http://www.ilovepdf.com/ru

Робота з файлами у форматі PDF.

http://urok-ua.com
Освітній портал "UROK-UA"
http://vshkole.com
"У школі" - шкільні підручники та розв'язники.
http://zik.ua
Телеканал "ZIK".
http://djvu2pdf.com/ru

Перетворення у формат PDF файлів інших форматів і навпаки.

http://open-education.net
Open Education Network - відкриті технологи в освіті, онлайн-курси, безкоштовне навчання, освіта за кордоном.
http://lectureracing.com
Lecture Racing дозволяє вчителям проводити інтерактивні опитування в реальному часі. Завдяки миттєвій оцінці та візуалізації результатів, вчителі можуть оцінити поточний рівень всього класу в розумінні предмета.
http://lecbank.jimdo.com
Наукова світлиця. Банк лекцій.
http://vogazeta.ru

"Вести образования".

http://helpinformatik.net.ua

Допомога інформатику від вчителя інформатики.

https://www.eduget.com/uk
EDUGET — інноваційна платформа онлайн-освіти.
http://interesno.co
Жити цікаво.
https://sites.google.com/site/edugservis/home
Про сервіси Google.
http://psy4psy.ru

GoFundEd – це краудфандингова платформа для освітніх проектів. Ми прагнемо допомогти освітянам створювати якісний навчальний досвід для своїх учнів. Підтримуючи ініціативи вчителів, ми разом формуємо спільноту новаторів, що самостійно впроваджують зміни у своєму класі чи школі.

http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua

Науковий журнал "Фізико-математична освіта".

http://www.slideshare.net
Slideshare - це безкоштовний сервіс, що дозволяє завантажувати професійні відео і слайди презентацій. На відміну від YouTube, акцент робиться більше на презентації.
http://www.chaynikam.info/ukr
Спонуканням до створення цього сайту стало прагнення спростити життя всім недосвідченим користувачам комп'ютера. На сайті публікуються ілюстровані статті та інструкції, написані простою і зрозумілою мовою, орієнтовані на те, щоб допомогти читачам розібратися із більшістю "комп'ютерних" проблем.
http://ae.fl.kpi.ua
Журнал "Новітня освіта". Журнал є рецензованим виданням, що підтримує політику відкритого доступу до наукових публікацій.
Галузь та проблематика: психолого-педагогічні, методологічні проблеми вищої освіти в Україні та світі; новітні методи викладання гуманітарних і суспільних дисциплін у вищій школі; інформаційно-комунікаційні технології в освіті.
Розміщення нашого журналу в міжнародних наукометричних базах даних, репозитаріях та пошукових системах: ESCI (Web of Science), Index Copernicus (ICV 2014=54,81), WorldCat, Google Scholar, BASE, OAJI, Cite Factor, UIF, Research Bible, I2OR.

https://sites.google.com/site/edugservis
Про сервіси Google.

http://usj.org.ua
Українські наукові журнали.
http://lib.iitta.gov.ua
Електронна бібліотека НАПН України.
http://metinf.wix.com/infkh
Методичне об'єднання вчителів інформатики Харківщини.
http://photoshop-online.com
http://editor.0lik.ru
https://pixlr.com/editor
Photoshop онлайн.
Поширення набули видавнича група Основи, портал Всеосвіта, Мій клас, На урок, Шкільне життя,
MozaBook,  Mozaik3D .

 

 

 

9. Система освіти повинна створити концепцію створення інтелектуальних фільтрів як із точки зовнішнього подання інформації, так і з огляду формування інтелектуальних інфраструктур школярів.

Оскільки інформаційні ресурси містять величезну кількість інформації, то її потрібно використовувати вміло.  Концепція створення інтелектуальних фільтрів – це коли  усувається   надлишковуа або небажана  інформацію з інформаційного потоку і надається   корисна.  Це і вікова дозованість, і доступність та зрозумілість поданої інформації та використання інформаційних ресурсів.  Для молодших школярів буде одна інформація, а для старших інша. З інформаційного поля усувається інформація пов’язана з тероризмом, різними видами насилля та дискримінації, заклики до повалення конституційного ладу, правопорушень, розпалювання расової, національної та інших видів ворожнечі.

10. Держава зобов'язана забезпечити повномасштабну реалізацію нової парадигми, розробивши відповідну національну програму інформатизації.

Інформатизація - сукупність взаємопов'язаних організаційних, правових, політичних, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, що спрямовані на створення умов для задоволення інформаційних потреб громадян та суспільства на основі створення, розвитку і використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, які побудовані на основі застосування сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки;

Відповідно до Закону Про Національну програму інформатизації

Стаття 2. Національна програма інформатизації

Національна програма інформатизації визначає стратегію розв'язання проблеми забезпечення інформаційних потреб та інформаційної підтримки соціально-економічної, екологічної, науково-технічної, оборонної, національно-культурної та іншої діяльності у сферах загальнодержавного значення.

Національна програма інформатизації включає:

Концепцію Національної програми інформатизації;

сукупність державних програм з інформатизації;

галузеві програми та проекти інформатизації;

регіональні програми та проекти інформатизації;

програми та проекти інформатизації органів місцевого самоврядування.

Національна програма інформатизації формується виходячи з довгострокових пріоритетів соціально-економічного, науково-технічного, національно-культурного розвитку країни з урахуванням світових напрямів розвитку та досягнень у сфері інформатизації і спрямована на розв'язання найважливіших загальносуспільних проблем (забезпечення розвитку освіти, науки, культури, охорони довкілля та здоров'я людини, державного управління, національної безпеки та оборони держави та демократизації суспільства) та створення умов для інтеграції України у світовий інформаційний простір відповідно до сучасних тенденцій інформаційної геополітики.

Національна програма інформатизації становить комплекс взаємопов'язаних окремих завдань (проектів) інформатизації, спрямованих на реалізацію державної політики та пріоритетних напрямів створення сучасної інформаційної інфраструктури України за рахунок концентрації та раціонального використання фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, виробничого і науково-технічного потенціалу держави, а також координації діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності і громадян у сфері інформатизації.

Програми та проекти (або їх частини), які спрямовані на створення, розвиток та інтеграцію інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій чи передбачають придбання засобів інформатизації з метою забезпечення функціонування державних органів, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, що утримуються за рахунок бюджетних коштів, виконуються як складові частини Національної програми інформатизації, якщо інше не передбачено законодавством.

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар